Yönetimin temel bileşenlerini tekrar hatırlayacak olursak;
- Planlama
- Organizasyon oluşturma
- Yönderlik, yönetme
- Koordinasyon
- Kontrol şeklinde karşımıza çıkacak olup,bu dizine bugün Değişim Yönetimini de dahil etmeliyiz diye ekliyorum yine.
Yönetimin ana işlevlerinin ilk sırasında hakkıyla bulunan hiç
kuşkusuz ki Planlama olup, bu aşamanın hakkıyla işlenmediği hiç bir
surecin rolünü layıkıyla sergilemesini bekleyemeyiz.
İşletmede yapılacak her tür planlama çalışmasına gelince;
- Öncelikle işletmenin amacı
- Hedefi
- Kaynak kapasitesi
- Temel ve alt süreçler
- Süreçlerin süre kısıtları
- İş analizi
- İş gören ihtiyacının her bir pozisyon için oluşturulacak profil tanımı ve yetkinlikler bazında tespiti
- İşletme organizasyon yapısı
- Organizasyonun iş görev dağılımları
- İşletme geçmişinde yer alan deneyimler
- Önceki dönemlerin mali gerçekleşme raporları
- Önceki dönemlerin idari gerçekleşme durumları
- Yasal zorunluluklar, sınırlamalar
- İşletmenin prensipleri ve paradigma yaklaşımları ile bunların mevcut durumdaki dönüşümleri
Beklentilerin belirlenmesi böylelikle, organizasyonun
bütünüyle ve sürekli olarak çevresiyle uyumunu ve öngörülmeyen
değişimlerin kontrol altına alınıp gelişimin sağlanması bakımından
uyumlu faaliyetlere ve bütünsel çabalara dönüşmesi (işletme stratejisi)
için, yukarıda saydığımız herbir konu başlıklarında yapılacak tespit ve
değerlendirmelerin ise,
- Birey
- Takım-ekip
- Görevler çerçevesine indirgenip, tekrar birleştirilmesi en minimum ölçekli planlamanın adımlarıdır diyebiliriz.
Ancak bu tabloyu bir puzzlenin parçaları gibi tek tek ele
alıp işleyerek, doğru eşleştirmeden hiçbir parçanın kendi aslından başka
bir parçayla ikame edilemeyeceği gerçeğini göz önünde bulundurarak
dikkatlice, hassas ve oldukça sabırlı biçimde tıpkı bir el sanatı
özeniyle emeğimizle ve de doğruca işlemeden hiç bir planın başarıya
ulaşması beklenemez.
Buraya kadar pek anlaşılmadık husus bulunmuyor. Ancak bütün
işletmelerde bu süreç ve detaylara bütünsel düzeyde en çok hakim olan
departman olan İnsan Kaynakları Yönetimi ve İK Yönetim Ekibine burada
çok iş düşüyor. Bununla birlikte İK’ya da bu görme ile sağlanacak
yönetim desteği de tabi ki etki katsayısı yüksek faktör.
İyi planlama; emek ve zaman kaybının yanında, program ve planların hedef gerçekleşmelerini maksimize edecektir.
Programlardaki her bir plan ve projenin geleceğini, yola
çıkma aşamasında kodlayan bu kritik eşik değerindeki çalışmaların
etkililiği ve başarısı, sonuçta işletme yönetimi ve işletmenin başarısı
olacaktır.
Dolayısıyla işletmelerin hafızası ve en etkin programlama
ekibi konumundaki İK’nın da mutlaka içinde yer aldığı ekiplerce
tasarlanıp sabırlı çabalar neticesinde oluşturulacak program ve
planlamalar, projeler ve neticesinde sağlanan dönüşüm, gelişim ise;
işletmenin genel başarısını artıracak, böylelikle işletme marka değerini
de parlatıp güçlendirecek kazan/kazan unsur olarak karşımıza
çıkacaktır.
Paylaşmak sevgidir,berekettir.
Nedim İleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder